Psychotherapie Maassluis

Lichamelijke klachten

Er zijn veel uitdrukkingen, waarin een lichaamsdeel voorkomt, bijvoorbeeld: ‘ik krijg er buikpijn van’, ‘een blok aan mijn been’. Deze zijn niet zomaar ontstaan. Ze geven het verband aan tussen onze geest (psyche), gedrag en lichaam. Zo kunnen er lichamelijke klachten ontstaan bij het niet adequaat omgaan met omstandigheden.

Welke lichamelijke klachten kunnen (mede) een psychische oorzaak hebben?

Dat zijn er een heleboel, je kunt hierbij denken aan hoge bloeddruk, hyperventilatie, hoofdpijnen, rugpijn, ontstekingen, gespannen spieren, maag/darmklachten, ademhalingsproblemen, vaginisme, erectieproblemen en huidaandoeningen, zoals eczeem en gordelroos. De psychosomatiek houdt zich bezig met deze ziektebeelden.

Zoektocht

Heb je, na meerdere bezoeken aan de arts, al of niet met de nodige onderzoeken, nog geen helderheid over de oorzaak, laat staan een behandeling die helpt? Dan maak je deel uit van een groot gezelschap. Wist je dat in Nederland een half miljoen mensen dit overkomt. En wordt het tijd om uit te zoeken wat er achter jouw lichamelijke klacht(en) steekt en de oorzaak aan te pakken. Kies dan voor een psychotherapeutische aanpak.

Onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten

Als er geen of onvoldoende medische verklaring is gevonden voor je lichamelijke klachten dan is de kans groot dat je klacht een uitdrukking is van een psychische component. Zo kun je stress lichamelijk ervaren door vermoeidheid, ademhalingsproblemen en/of hoofdpijn,  zonder te beseffen dat er sprake is van stress. En stress kan zich ook uiten in verminderde concentratie, piekeren, prikkelbaarheid of slecht slapen. Welke verschijnselen zich bij iemand voordoen als uiting van iets psychisch, is per persoon erg verschillend.

Tip: Altijd een check

Vermoed jij dat jouw lichamelijke klachten komen door psychische factoren, dan is het wel verstandig om je huisarts te bezoeken om je te laten onderzoeken op een medische component.

Behandeling

Veel van de genoemde klachten zijn goed te behandelen met alleen psychotherapie. Regelmatig wordt ook hypnotherapie ingezet. Soms verwijs ik naar een aanvullende behandeling, voor een snellere verbetering.

Psychosomatiek

Een medisch gebied dat zich bezighoudt met de ziektebeelden die zich vooral lichamelijk manifesteren, maar waarbij psychische factoren een duidelijke factor zijn, is de psychosomatische geneeskunde. Zo zijn PDS(Prikkelbaar Darm Syndroom), fibromyalgie, hyperventilatie, symptomen bij burn-out en RSI voorbeelden van lichamelijke aandoeningen waarbij door de meeste medici een grote psychische component wordt verondersteld. Onder psychosomatiek vallen ook lichamelijke klachten, waarbij het voor de medicus moeilijk is om een medische oorzaak aan te wijzen. Hierbij kunnen stress en onverwerkte omstandigheden een rol spelen.